Czym smarować chleb?

Tłuszcz to niezbędny składnik pokarmowy potrzebny do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Jest źródłem energii, daje uczucie sytości, reguluje gospodarkę hormonalną i pomaga w przyswajaniu niektórych witamin. Zarówno jego nadmiar, jak i brak mogą być przyczyną wielu problemów, dlatego należy go spożywać, ale co ważne, w umiarkowanych ilościach i najlepiej z różnorodnych źródeł. Zbilansowana dieta powinna być bogata w tłuszcze zwierzęce oraz roślinne. Kanapka z masłem i dodatkami to standardowa propozycja na śniadanie, lunch czy podwieczorek, ale od czasu do czasu warto zastosować pewne urozmaicenia. Czym jeszcze można smarować chleb?

Masła z orzechów i pestek

Najbardziej znanym i lubianym dodatkiem do kanapek jest masło z orzechów ziemnych. Niestety często zawiera w swoim składzie niepotrzebne dodatki: olej palmowy, cukier, sól. Warto wybierać więc takie produkty, które są w całości przygotowywane z fistaszków. Dotyczy to także innych odmian maseł orzechowych, a jest ich bardzo wiele – kokosowe, migdałowe, z orzechów nerkowca, laskowych i ich mieszanek. Ciekawy smak mają również pasty i masła ze słonecznika, które będą świetnym dodatkiem do wytrawnych wersji kanapek.

Krem czekoladowy

Popularne kremy czekoladowo-orzechowe dostępne w hipermarketach, zawierają zazwyczaj tylko śladowe ilości kakao i orzechów. W większości składają się z cukru i szkodliwych tłuszczów. Warto więc znaleźć alternatywę dla ulubionego smarowidła i zastąpić je bardziej odżywczym kremem czekoladowym. W jego składzie może wystąpić cukier trzcinowy albo miód, dobrej jakości tłuszcz i spora porcja kakao, dzięki czemu będzie stanowił zdrowszą wersję słodkiej przekąski.

Tahini

Osoby z alergią na orzechy powinny wypróbować pastę tahini. Przygotowuje się ją z ziaren prażonego, zmielonego sezamu, a jej smak jest lekko orzechowy, z delikatnie wyczuwalną nutą goryczki. Stanowi doskonałe źródło zdrowych tłuszczów, minerałów oraz witamin. Z użyciem tahini można przyrządzić hummus albo smarować nią bezpośrednio pieczywo i jeść ze słodkimi dodatkami, np. miodem, syropem klonowym, suszonymi owocami.

Awokado

Awokado to bardo cenny owoc bogaty w korzystne dla organizmu, nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i witaminę E. Jego regularne spożywanie chroni przed chorobą Alzheimera, poprawia pamięć, koncentrację i funkcjonowanie mózgu. Z uwagi na oleistą konsystencję można z niego przyrządzić popularne guacamole albo smarować bezpośrednio pieczywo i spożywać z dowolnymi warzywami czy wędliną. Istnieją również gotowe pasty z awokado i dodatkami takimi, jak nasiona słonecznika i suszone pomidory.

Oleje i oliwy

Nierafinowane, czyli zimnotłoczone oleje i oliwy to zdrowa i smaczna alternatywa dla masła. Są idealne do ciepłych grzanek albo tostów z dodatkiem świeżych warzyw, a ich smaki są bardzo zróżnicowane. Warto sięgać po oliwę extra virgin, olej konopny, lniany czy z orzechów włoskich. Można w ten sposób nie tylko urozmaicić swoją dietę, ale i dostarczyć swojemu organizmowi wszelkich niezbędnych dla zdrowia witamin i minerałów.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *