Które słodycze nie są dosładzane?

Cukier, zaraz obok alkoholu i papierosów, to jedna z najczęściej uzależniających substancji. Mimo spustoszenia, jakie sieje w organizmie można go spotkać w niemal wszystkich produktach spożywczych. Nawet tych, uznawanych powszechnie za zdrowe i nieszkodliwe: sokach, jogurtach, płatkach czy przetworach warzywnych i owocowych. Lekarze biją na alarm – nadmierne spożywanie cukru niesie za sobą negatywne konsekwencje dla zdrowia. Począwszy od otyłości, próchnicy i zaburzeń koncentracji aż po poważne choroby, takie jak cukrzyca i nadciśnienie. Na szczęście, amatorzy słodkości znajdą dla siebie alternatywy, które są nie tylko smaczne, ale też bogate w wartościowe składniki odżywcze, witaminy oraz minerały. Po które słodycze można sięgać bez wyrzutów sumienia?

Cukier – fakty i mity

Węglowodany to jeden z podstawowych składników pokarmowych, który bez wątpienia musi znaleźć się w codziennym menu. Te najwartościowsze występują m.in. w kaszach, zbożach, roślinach strączkowych. Nazywa się je węglowodanami złożonymi, ponieważ są zbudowane z wieloczłonowych cząsteczek, a organizm musi poświęcić dużo czasu na ich strawienie zapewniając sobie tym samym wielogodzinną sytość. Co jednak, gdy potrzebny jest natychmiastowy zastrzyk energii? Tutaj z pomocą przychodzą węglowodany proste – baton, czekolada, drożdżówka – te wszystkie produkty zapewniają ekspresowy przypływ sił. Niestety, to uczucie jest tylko pozorne, bo po chwili znów pojawia się głód i osłabienie. Łatwo wpaść w błędne koło ponownie sięgając w takiej chwili po bezwartościową, kaloryczną przekąskę. Zwłaszcza, że producenci żywności umiejętnie wykorzystują moc cukru dodając go do swoich produktów w nadmiarze. Nierzadko w batonach znajduje się więc nie tylko sacharoza (biały cukier), ale i inne syropy oraz substancje słodzące, jak glukoza czy fruktoza. Ta ostatnia występuje również w owocach, ale okazuje się, że naturalna i nieprzetworzona jest zupełnie nieszkodliwa. Szczególnie, gdy oprócz niej wraz z pokarmem dostarczane są także takie składniki, jak błonnik, witaminy oraz mikroelementy.

Słodycze bez cukru

Żeby uniknąć nadmiaru cukru w swojej diecie należy sięgać po żywność, która nie jest dosładzana. Coraz więcej firm wprowadza do swojej oferty słodycze o naturalnym składzie. Wśród nich najpopularniejsze są surowe batony raw. Ich bazę stanowią zmielone daktyle – owoce o bardzo słodkim smaku, które nie podnoszą poziomu cukru we krwi, a jednocześnie zapewniają szybką i zdrową dawkę energii. W batonach znajdują się również wartościowe dodatki: nasiona, pestki, orzechy, zboża , kakao czy rodzynki. Inną alternatywą dla popularnych przekąsek mogą być ciastka zbożowe, np. owsiane, kokosowe z otrębów, mąki pełnoziarnistej lub ryżowej. Zawsze należy jednak dokładnie przeczytać ich skład na odwrocie opakowania. Maltodekstryna, dekstroza, syrop glukozowo-fruktozowy – to ukryte pod inną nazwą cukry. Nie trzeba się natomiast obawiać stewii – ten w pełni naturalny i bezpieczny słodzik jest stosowany przy produkcji zdrowszych wersji czekolad czy lizaków. Można również bez lęku podjadać wszelkiego rodzaju bakalie – żurawinę, migdały, orzeszki ziemne i ich mieszanki, upewniając się uprzednio, że nie są dosładzane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *