Które warzywa jeść w zimie?

Zima to okres, w którym dostępność zdrowej żywności jest ograniczona. W polskich sklepach można co prawda znaleźć dość szeroką gamę warzyw, jednak produkty te pochodzą głównie z importu. Negatywnie wpływa to na ich walory smakowe oraz wartość odżywczą. Sprowadzane za granicy ogórki i pomidory są zwykle uprawiane w warunkach sprzyjających szybkiemu wzrostowi, głównie w szklarniach, bez dostępu naturalnego światła słonecznego. Skutkiem jest produkcja warzyw charakteryzujących się zmniejszoną zawartością witamin i cennych składników odżywczych.

Zdrowe odżywianie zimą

Produkty importowane nie posiadają zwykle aromatu porównywalnego z tym, za który cenimy świeże warzywa w pełni sezonu. Ich smak niestety również pozostawia wiele do życzenia. A zatem, czy jesteśmy skazani na wybór pomiędzy eliminacją warzyw z zimowej diety a korzystaniem z oferty zagranicznych producentów? Na szczęście nie. Istnieje pewna grupa zdrowej żywności, która zachowuje swoje właściwości przez cały rok.

Produkty przetworzone – zdrowa alternatywa

Wbrew pozorom, produkty przetworzone mogą być dobrym substytutem warzyw w sezonie zimowym. W okresie, kiedy na sklepowych półkach próżno szukać świeżych pomidorów czy ogórków, pewną alternatywę mogą stanowić przeciery pomidoroweogórki kiszone w słoikach. Przetworzenie wiąże się oczywiście w pewnym stopniu z utratą wartości odżywczych, jednakże ich zawartość jest zwykle większa, niż w przypadku żywności uprawianej w warunkach szklarniowych. Pomidory w formie koncentratu zawierają np. dużą ilość likopenu, czyli składnika zmniejszającego ryzyko powstania nowotworów. Produkty puszkowane oraz dostępne w słoikach można znaleźć w sklepach przez cały rok, dlatego zimą stanowią wygodną alternatywę dla warzyw nieprzetworzonych.

Warzywa korzeniowe – witaminy i aromat

Kategorią produktów zachowujących właściwości zdrowotne w okresie zimowym są rośliny korzeniowe. Do przygotowywanych posiłków można zatem bez obaw dodawać między innymi marchewkę. To pochodzące z lokalnych upraw warzywo wzbogaci zimową dietę w niezbędne witaminy, w tym: B, C, E, a także karoteny, fosfor, żelazo oraz miedź. Wspaniałym urozmaiceniem jadłospisu będą również czerwone buraki. Oprócz wartości odżywczych, ich atutem jest walor dekoracyjny. Dania z dodatkiem buraków mogą stać się jeszcze bardziej apetyczne dzięki intensywnej barwie, dodając potrawom wyrafinowania i smaku. Do przygotowywanych zimą zup warto dodać seler oraz pietruszkę. Te warzywa w pełni zasługują na miano całorocznej zdrowej żywności; nie tracą swoich właściwości smakowych poza sezonem, dostarczając przy tym wielu witamin. Odrobina selera i pietruszki nada zupie niepowtarzalny aromat oraz poprawi jej smak.

Kapusta – wartości odżywcze

Zimą w sklepach dostępny jest imponujący wybór gatunków kapusty. W zależności od upodobań, warto postawić na surówki z białą i czerwoną kapustą lub dania obiadowe z dodatkiem niewielkich, ozdobnych brukselek. Każda z odmian charakteryzuje się wysoką zawartością witaminy B12, a także wapnia, żelaza i wspomagającego metabolizm kwasu pantotenowego.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *