Kwasy omega pochodzenia roślinnego

Nie przez przypadek kwasy omega znajdują się w grupie tak zwanych Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNTK). Niegdyś nazywane były witaminą F. Są konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a każdy z nich odgrywa inną, istotną rolę. Wśród nich wyróżnia się kwasy omega-3, omega-6 i omega-9. Wpływają na poziom lipidów, a także oddziałują pozytywnie na kondycję układu krążenia. Warto więc bliżej poznać charakterystykę kwasów omega pochodzenia roślinnego i dowiedzieć się, jak zadbać o ich właściwy poziom w organizmie.

Kwasy omega-3

Kwasy omega-3 – na co pomagają?

Jak już zostało wspomniane we wstępie, kwasy omega-3 są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Mają one korzystny wpływ na profil lipidowy, obniżają stężenie trójglicerydów, zmniejszają ryzyko zawału serca, spowalniają proces starzenia się komórek, wykazują działanie przeciwnowotworowe i są korzystne w przypadku występowania zaburzeń rytmu serca czy w zapalnych chorobach stawów.

Kwasy omega-3 – występowanie i które wybrać?

Poszukując źródeł roślinnych kwasów omega-3 należy spożywać olej rzepakowy, nasiona lnu, pestki dyni, olej lniany, siemię lniane, orzechy, migdały czy soję. Dobrym źródłem są również kwasy omega-3 z alg morskich. Pomimo iż lista produktów zawierających kwasy omega-3 jest bardzo długa, to nie wszystkie są tak samo efektywne w ich dostarczaniu. Kwestią, którą należy brać pod uwagę jest zdolność organizmu do przyswojenia poszczególnych odmian omega-3 – najbardziej przyswajalne są EPA (kwas eikozapentaenowy) i DHA (kwas dokozaheksaenowy). Odmianę ALA (kwas α-linolenowy) jest mniej skuteczna, gdyż organizm musi sam ją przekształcić w EPA i DHA. Zalecana dawka dobowa EPA i DHA to 3-5 g (w stosunku EPA:DHA 3:2).

Kwasy omega-3 dla dzieci – źródła i funkcje

Kwasy omega-3 są ważne już od pierwszych chwil życia, gdyż mają istotne znaczenie w procesie rozwoju mózgu i wzroku. Stąd dieta kobiety karmiącej powinna obfitować w źródła kwasów omega-3. Po ukończeniu 6 miesiąca życia, można dziecku podawać kwasy w postaci tranu lub suplementów przeznaczonych dla najmłodszych. Gdy pociecha spożywa już pokarmy stałe, warto do jadłospisu wprowadzić dwa razy w tygodniu ryby, zgodnie z ze schematem rozszerzania diety.

Kwasy omega-3 a Hashimoto

Osoby dotknięte chorobą Hashimoto powinny zadbać o odpowiednią zawartość kwasów omega-3 w diecie, ze względu na działanie łagodzące stany zapalne, dzięki czemu wspomagają leczenie chorób autoimmunologicznych. Osoby dotknięte tym schorzeniem mają często również problemy z odpowiednią kondycją włosów. W tym także mogą pomóc kwasy omega-3, gdyż ich niedobór dodatkowo pogarsza stan włosów.

Kwasy omega-6

Kwasy omega-6 – gdzie występują?

Kwasy omega-6 nie są produkowane przez organizm, dlatego należy je dostarczyć poprzez odpowiednią dietę. Na szczęście występują w dużej liczbie produktów. Należą do nich przede wszystkim: olej słonecznikowy, olej sojowy, pestki dyni, ziarna słonecznika, sezam, orzechy ziemne czy awokado. Niedobory można uzupełniać również poprzez spożywanie margaryn wyprodukowanych na bazie ww. olejów.

Kwasy omega-6 – funkcje

Kwasy omega-6 mają duże znaczenie dla organizmu. Przede wszystkim regulują metabolizm i wspomagają obniżanie ciśnienia krwi. Wpływają na dobrą kondycję układu kostnego, chroniąc między innymi przed utratą masy kostnej. Wśród korzystnych właściwości wymienia się również stymulowanie wzrostu włosów.

Kwasy omega-3 i omega-6 – stosunek

Stosunek dostarczanych do organizmu kwasów omega-3 i omega-6 powinien wynosić od 2:1 do 4:1. Tylko w takiej sytuacji możliwe jest korzystanie z ich pozytywnych właściwości. W przeciwnym wypadku, na przykład nadmiar kwasu omega-6 może między innymi zwiększać ryzyko powstawania nowotworów, doprowadzać do zaburzeń rytmu serca, a także ograniczać powstawanie kwasów omega-3 w organizmie.

Kwasy omega-9

Kwasy omega-9 – działanie i występowanie

Kwasy omega-9 mają pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy i pokarmowy, regulują poziom cholesterolu we krwi oraz pomagają ograniczać możliwość powstawania kamieni żółciowych. Ich poziom można uzupełniać poprzez spożywanie takich produktów jak: oliwa z oliwek, orzechy, siemię lniane, olej lniany, rzepakowy, sezamowy i awokado.

Kwasy omega-3, omega-6 i omega-9 w ciąży

Prawidłowe proporcje kwasów tłuszczowych w diecie kobiety ciężarnej są niezwykle istotne. Odpowiadają za prawidłowy rozwój płodu, w szczególności za wspomaganie rozwoju jego układu nerwowego, krążenia i wzroku. Ważne jest, aby kobiety stosowały suplementy diety rekomendowane dla tego okresu, a także wzbogacały swoją dietę w naturalne źródła kwasów omega. Prawidłowa podaż kwasów omega jest również ważna w okresie laktacji, kiedy to są one dostarczane dziecku wraz z mlekiem matki. Podobnie jak w okresie prenatalnym, są ważne dla prawidłowego rozwoju niemowlęcia.

Kwasy omega w diecie wegańskiej

Najlepszym źródłem kwasów tłuszczowych są ryby i oleje rybne. Nie oznacza to jednak, że osoby na diecie wegańskiej muszą zmieniać swoje przyzwyczajenia żywieniowe, aby zadbać o ich odpowiedni poziom. Należy jedynie zwiększyć spożycie takich produktów jak na przykład olej lniany i zwrócić uwagę, czy suplementy nie są przygotowywane na bazie tłuszczu zwierzęcego. W sprzedaży dostępne są specjalne suplementy dla wegan, w których kwasy omega pozyskiwane są na przykład z alg morskich.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *