Stewia i ksylitol, czyli zalety naturalnych słodzików

Według danych WHO każdy z nas zjada rocznie ok. 40 kg (!) białego cukru. Jest to najpopularniejsza z substancji słodzących, znana i stosowana od pokoleń, jednak coraz śmielej zaczynamy używać wobec niej określenia „biała śmierć” – nie bez przyczyny. Liczne badania dowiodły, że spożywanie dużych ilości białego cukru jest główną przyczyną otyłości, chorób układu krążenia, cukrzycy i innych dolegliwości, pośrednio lub bezpośrednio zagrażających naszemu życiu. Biały cukier to tzw. „puste kalorie” – 100 g zawiera 405 kcal i nie dostarcza organizmowi żadnych substancji odżywczych. Dlaczego więc nie porzucić tak szkodliwej substancji na rzecz równie słodkich, a do tego zdrowych zamienników? Wraz z rosnącą świadomością społeczeństwa wzrasta popularność stewii i ksylitolu – naturalnych słodzików, które nie tylko z powodzeniem zastąpią biały cukier w naszej kuchni, ale także przyniosą wiele korzyści dla naszego organizmu.   

Stewia to roślina, której niezwykłe właściwości odkryli Indianie Ameryki Południowej już ponad 1000 lat temu. Niepozorne, zielone listki kryją w sobie tzw. glikozydy stewilowe, które w czystej postaci są 300 razy słodsze od naszego „ulubionego” cukru buraczanego. Stewia nie ulega rozpadowi w temperaturze do 200ºC, można więc używać jej nie tylko do słodzenia, ale także do wypieków. Nie powoduje problemów z wagą, ponieważ jest bezkaloryczna. To także substancja bezpieczna dla diabetyków, a jej indeks glikemiczny jest niemal zerowy. Spożywając ją zamiast cukru, dostarczamy organizmowi bogactwo witamin i cennych pierwiastków, m.in. potasu, wapnia, żelaza, magnezu, cynku. Niegdyś, w celach spożywczych i leczniczych były używane suszone, zmielone liście stewii. Dziś, dzięki możliwości wyekstrahowania z nich tego, co najlepsze, możemy zakupić gotowy słodzik w formie wygodnych tabletek, kryształków, proszku lub płynu.

4092de67d5d7f46e3e1fc089530eaa77Ksylitol zwany jest też „cukrem brzozowym”, ponieważ w swej pierwotnej (i najlepszej) postaci jest pozyskiwany z kory brzozy. Jego indeks glikemiczny jest ponad 10 razy mniejszy niż indeks sacharozy. Wchłania się bardzo powoli i przy małym udziale insuliny, co czyni go świetną opcją dla diabetyków. Ksylitol nie jest tak słodki jak stewia – pod tym względem przypomina raczej zwykły cukier buraczany, ale na tym podobieństwa się kończą. Ten naturalny słodzik nie tylko nie szkodzi, ale także przywraca homeostazę organizmu, wspomaga odporność i spowalnia procesy starzenia. Nie wywołuje próchnicy i zapobiega rozwojowi grzybów z rodzaju Candida. Ksylitol jest przyjazny dla osób dbających o linię – dostarcza organizmowi niemal o połowę mniej kalorii niż jego popularny odpowiednik. Coraz częściej możemy natrafić na ksylitol w składzie niektórych napojów i słodyczy, a także kosmetyków.

w1w3w4

2 myśli nt. „Stewia i ksylitol, czyli zalety naturalnych słodzików

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *