Tofu, tempech, seitan – czy mogą zastąpić mięso?

Eliminacja mięsa ze zbilansowanej diety jest decyzją wymagającą zapoznania z dostępnymi na rynku alternatywami. Podstawowa wiedza na temat zamienników pozwoli na zachowanie zdrowych nawyków żywieniowychuniknięcie niedoboru niezbędnych dla organizmu substancji. Warto wiedzieć, że poszczególne rodzaje mięs dostarczają dużą ilość białka, składnika zaangażowanego w proces tworzenia i regeneracji tkanek.

Dieta bezmięsna – o czym pamiętać?

W przypadku zmiany diety na bezmięsną, należy włączyć do jadłospisu artykuły spożywcze dostarczające organizmowi odpowiednie ilości białka, tłuszczu, witamin oraz aminokwasów. Za sprawą posiadanych walorów smakowych, niektóre zamienniki produktów pochodzenia zwierzęcego mogą także stanowić świetne urozmaicenie diety mięsnej.

Najpopularniejszy zamiennik mięsa, czyli tofu

Cieszącą się dużym uznaniem wegetarian alternatywą dla mięsa jest tofu. Jego zaletą jest możliwość przyrządzenia na wiele różnych sposobów. Efektami kulinarnych inspiracji mogą być aromatyczne posiłki bogate w cenne składniki odżywcze. Wyrób ten jest dobrym źródłem białka, tłuszczów nienasyconych oraz witamin. Potrawy z tofu to uczta zarówno dla podniebienia, jak i dla oka. Przygotowanie apetycznego obiadu lub kolacji zajmuje przy tym mniej czasu, niż ugotowanie niejednego dania mięsnego.

Jak przyrządzać tofu?

Smak tofu jest znacznie bardziej wyrazisty po poddaniu go procesowi marynowania lub wędzenia. W sklepie dostępne są gotowe wyroby, z których można natychmiast przyrządzić pyszny posiłek. Miłośnicy kulinarnych eksperymentów mają natomiast możliwość nabycia tofu naturalnego, charakteryzującego się słabo wyczuwalnym smakiem. Taki produkt warto przyprawić ulubionymi ziołami i podawać zgodnie z upodobaniem. Część spośród zwolenników tofu chwali jego walory smakowe również w słodkim wydaniu, np. jako alternatywy dla białego sera.

Czym jest tempeh?

Tempeh to naturalny zamiennik mięsa, który od setek lat wykorzystywany jest w kuchni indonezyjskiej. Swoje właściwości zawdzięcza wysokiej zawartości białka, jednego z podstawowych składników dostarczanych przez produkty mięsne. W odróżnieniu od wyrobów pochodzenia zwierzęcego, tempeh jest jednak wytwarzany w procesie fermentacji soi. Białko pochodzenia roślinnego charakteryzuje się wysoką przyswajalnością. Włączenie tego wyrobu do diety pomoże w zaspokojeniu zapotrzebowania organizmu na wapń, żelazo oraz cynk.

Szybkie dania z tofu i tempehem

Podobnie jak w przypadku tofu, przygotowanie dania z tempehu wymaga zaledwie kilku chwil, a stworzenie pysznego i pożywnego posiłku jest niezwykle proste. Przepisy na potrawy z zamiennikami mięsa są tak różnorodne, że pozwalają na trafienie w gusta kulinarne niemal każdego smakosza.

Seitan – glutenowa alternatywa dla mięsa

Od niedawna na polskich półkach sklepowych można znaleźć seitan. Ten przegrywający z tofu pod względem rozpoznawalności produkt zawiera duże ilości białka, a na dodatek pomaga zredukować „zły” cholesterol. To nie jedyne powody zakwalifikowania seitanu do zdrowej żywności. Wyrób zawiera bowiem bardzo mało tłuszczu, a podczas jego wytwarzania nie dodaje się zbędnych substancji aromatyzujących. Do produkcji wykorzystuje się mąką pszenną, a efektem procesu jest uzyskanie czystego glutenu. Należy pamiętać, że seitan nie może być spożywany przez osoby uczulone na tą substancję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *