Wypiek własnego chleba w domu

Nie jest tajemnicą, że żywność produkowana na wielką skalę zawiera całą masę zbędnych dodatków. Sztuczne aromaty, konserwanty, barwniki, spulchniacze – wszystko to ma sprawić, że jedzenie będzie wyglądało bardziej apetycznie i zachęci klientów do zakupu. Jednak wiele z tych składników może mieć negatywny wpływ na zdrowie. W tym przypadku lepiej nie eksperymentować, a szczególnie, gdy sprawa dotyczy artykułów pierwszej potrzeby, takich, jak pieczywo. Chleb można przecież upiec samodzielnie i wcale nie potrzeba do tego żadnych specjalnych umiejętności czy sprzętu.

Dlaczego warto piec chleb w domu?

Wspaniały aromat, który wypełni kuchnię i zwabi wszystkich domowników to tylko jedna z wielu zalet zabawy w piekarza. Nie ulega wątpliwości, że własnoręcznie zrobiony chleb będzie o wiele zdrowszy niż ten kupiony w sklepie. W jego składzie znajdą się tylko niezbędne, naturalne produkty, które w dodatku można dowolnie łączyć tworząc przeróżne kombinacje zależne od własnego gustu i potrzeb. Będzie to więc świetne rozwiązanie dla osób z nietolerancjami pokarmowymi (np. celiakią), jak też dla wszystkich tych, którzy chcą przejść na dietę lub po prostu zacząć lepiej się odżywiać.

Obecnie, bardzo ciężko o dobrej jakości pieczywo, a trzeba mieć świadomość, że to właśnie pożywienie w dużej mierze wpływa na samopoczucie, pomaga zachować zdrowie i szczupłą sylwetkę. Choć gotowy chleb jest pełen polepszaczy to mimo wszystko szybko traci świeżość – już następnego dnia robi się czerstwy i niesmaczny, podczas gdy domowy wypiek przetrwa nawet do 7 dni. Dodatkowo okazuje się, że wciąż będzie tańszy niż jego sklepowy odpowiednik.

Samodzielne pieczenie chleba

Do wypieku własnego chleba nie potrzeba specjalnego pieca. Wystarczy domowy piekarnik, a ciasto można wyrobić ręcznie lub za pomocą robota kuchennego. Na podstawowy przepis składa się tylko kilka składników: mąka, woda, sól oraz drożdże bądź zakwas. Pieczywo razowe będzie zdrowszym wyborem, bo zawiera wiele cennych witamin i mikroelementów. Warto więc sięgać po mąkę z pełnego przemiału, żytnią lub pszenną razową. Bazę ciasta można również przygotować z mąki pszennej (najlepiej o wyższym typie: 550, 650, 750), jak i mieszając ze sobą różne rodzaje w odpowiednich proporcjach. Z kolei dla osób nietolerujących glutenu najlepsze będą mąki: gryczana, ryżowa, jaglana oraz kukurydziana. Domowy chleb warto też wzbogacić o zdrowe dodatki: nasiona lnu, pestki dyni, słonecznika, sezam, nasiona chia, czarnuszkę czy otręby. Można go również urozmaicić używając gotowej przyprawy do chleba zawierającej kminek, koper i kolendrę albo pokusić się o wersję mniej wytrawną dodając np. rozgniecione banany, orzechy, suszone owoce. Dzięki różnym modyfikacjom chleb będzie za każdym razem smakował nieco inaczej.

Bez względu na przepis nie można z pewnością zapomnieć o zakwasie. To dzięki niemu pieczywo zyskuje niepowtarzalny charakter – jest bardziej ciężkie i sycące. Aby jednak zaoszczędzić nieco czasu na przygotowywaniu go warto sięgnąć po gotowy zakwas do chleba. Samodzielnie upieczone pieczywo najlepiej przechowywać w lnianym woreczku lub owinąć ściereczką, co pozwoli na przedłużenie jego świeżości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *